KROATIEN ÄR HÄRLIGT

Precis kommit hem efter en härlig semestervecka i Kroatien tillsammans med mannen. Ett vackert, grönt och naturskönt land och framför allt smidigt med drygt 2 timmars flygresa för att komma dit. Vi åkte från Malmö till Split med Malmö Aviation. Bodde i Okrug - ca 20 minuter med taxi från flygplatsen. Okrug är en ö väster om Split med broförbindelse till fastlandet och Trogir. Liten ort med härlig strandpromenad. Småstenig strand - men tror ändå att här var mycket bättre än på många andra stränder i Kroatien.Badskor krävs nog i hela Kroatien. Bodde på ett litet, prisvärt lägenhetshotell, Cornelia. Se vidare på http://www.coala-inn.com/. I Okrug fanns en handfull restauranger och ett 15-tal barer/caféer längst med strandpromenaden. Ca 25 SEK för att hyra en solstol. Och ungefär 20 SEK för en stor starköl på någon strandbar.
Det gick hela tiden båt mellan Okrug och Trogir som tog ca 15-20 minuter. Då hamnade man mitt i Gamla Stan i Trogir som var väldigt mysigt. Som gamla stan i Nice fast mycket mindre.Där var vi mer än hälften av kvällarna. Det jag dock saknade var shopping. Det fanns visserligen i Split där vi var dag 2 - men då tänkte jag att jag skulle spara shoppingen till Trogir men då hittade vi inte så mycket. Och i Okrug fanns det 3 supermarket och 1 affär som sålde badringar och tingeltangel. Kanske inte precis vad jag var ute efter. På vägen tillbaka till flygplatsen såg vi dock något som liknade marknad i Trogir och som vi troligtvis missade. När vi var där hittade vi  bara till frukt och grönsaker. (Men men - jag får väl ta igen shopping-behovet här hemma istället nu när rean väl ska börja.)
 
Vi hyrde moped 1 dag och tog en heldagstur till Split 1 dag (båt eller buss ca 1 tim). Split var en väldigt trevlig stad - men vi höll oss mest inom Gamla stan där alla turister var. 
Resten av tiden låg vi mycket på stranden och kopplade av och läste böcker. Ganska kallt i vattnet (22 grader) - men det blev några bad iallafall. De första dagarna var rejält blåsiga - men därefter blev vädret bara bättre och bättre.
 
Har här nedan gjort upp en lista med + och -. Kanske kan vara av intresse för alla er som ännu inte varit där.
 
PLUS:
Strandnära och billigt boende. Fräscht. Bra balkong med em/kvällssol och markis. AC. Fina blomlådor på balkongen som självbevattnades.Trevlig värdfamilj. Härligt klart vatten. Fin strandpromenad med många duschar och toaletter.
 
MINUS:
Mygg. Lite restauranger i Okrug. Ingen shopping. Ingen pool. Ingen hiss. Ingen trädgård. Badskor krävs. Sur butiks-personal. Maten sådär - ganska "flottig mat" och inga grönsaker.
 
Men i det stora hela är vi väldigt nöjda med vår resa. Kan tänka oss Kroatien fler gånger - men då väljer vi nog runt Dubrovnik för även få se den delen av landet.
/Tina T
.

Kommentarer
Postat av: Jeannette Röjnert

Hej vännen
Härlig läsning och detta tipsar jag om ;) Håller med dig om Kroatien. Stranden är nog lika överallt. Vi bodde på Makarska Rivieran när vi var där. Jag kan också tänka mig åka dit igen men då längre ner mot Dubrovnik. Men nu väntar jag bara på att veckorna ska gå och min semester börjar. Den 2 augusti åker vi till Kalymnos 2 veckor ;) men innan dess blir den London över en lång helg och slapp med dags utflykter.Ha det bäst.

2013-06-16 @ 18:51:26
URL: http://jeannette.rojnert.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0